Programma

Dental Practice Excellence 2019: Aansturen van je team
Expand All +
  • Dag 1

    vrijdag 15 mei

  • Binnen de huidige IK-maatschappij stelt de mens, en daarmee ook de medewerker in een tandheelkundige praktijk, zichzelf vaak centraal. Dat vormt een uitdaging voor de praktijkhouder en -manager. Het gevaar is dat die zichzelf teveel uit het oog verliest in de pogingen alle anderen tevreden te moeten houden. Snel een hap van een boterham zodat je nog even snel… En hoe vaak overkomt het je dat je al een tijdje geleden naar de WC had gewild en dat er steeds iets tussen kwam? Kleine indicatoren, die aan kunnen geven dat er iets groters aan de hand is. Wat zijn jouw persoonlijke hulpbronnen waar je energie vandaan haalt? Hoe kun jij beter je grenzen aangeven en hoe vergroot je je weerbaarheid zodat je niet opbrandt? Als je goed voor jezelf zorgt, ben je productiever en prettiger in de omgang voor jouw medewerkers. Charlotte leert je tijdens deze lezing hoe je dat voor elkaar krijgt. Leerdoelen: grenzen aangeven, weerbaarheid vergroten, nee zeggen, keuze maken om voor jezelf te kiezen, persoonlijke ontwikkeling, persoonlijk leiderschap

  • Excellente (zorg-)organisaties onderscheiden zich door een aantal kenmerken: sterke managers, enthousiaste medewerkers, meer innovatie, hogere kwaliteit met minder of hetzelfde budget en tevreden klanten. Zo’n organisatie is aantrekkelijk is voor talent en genereert betere financiële resultaten. High Performance Organisatie (HPO) expert Marco Schreurs deelt tijdens het seminar de 35 kenmerken en 5 succesfactoren om te bouwen aan een High Performance Tandartsenpraktijk. Marco gebruikt daarbij inspirerende voorbeelden uit organisaties en het dierenrijk. Ook deelt hij de drie belangrijkste HPO-verbeterpunten binnen tandartsenpraktijken. Voor het bepalen van de succesfactoren van een High Performance Organisatie (HPO) zijn verspreid over vijf jaar ruim 290 wetenschappelijke en managementpublicaties bestudeerd. Organisaties die goed presteren op de kenmerken die hieruit naar voren zijn gekomen, laten betere financiële- en strategische prestaties zien. Kom er alles over te weten tijdens het seminar. Als basis voor de getoonde inzichten en cijfers, gebruiken we de resultaten van het onderzoek dat we vooraf onder alle deelnemers van de Masterclass op zaterdag doen. (Tip! Schrijf je ook in voor de Masterclass op zaterdag en krijg kosteloos de een High Performance Organisatie (HPO)-meting. Op basis van jouw eigen HPO-rapportage ga je die dag aan de slag met een verbeterproject voor jouw praktijk!)

  • Alexander Tolmeijer geeft je de tools voor het doorvoeren van verbeteringen met het team. Hij bespreekt bekende valkuilen aan de hand van praktijkervaring en laat zien waar en hoe andere praktijken zich het afgelopen jaar verbeterd hebben, zoals een agenda met een preventierooster en het reduceren van drukte bij de receptie en telefoon. Leer meer over Lean, een gestructureerde en bewezen managementmethode voor een betere praktijkvoering en samenwerking.

  • De gemiddelde tandheelkundige praktijk kent een gevarieerd personeelsbestand met medewerkers van verschillende generaties. Medewerkers uit de ene generatie werken vaak al jaren bij dezelfde praktijk, terwijl de generatie millennials nu de arbeidsmarkt betreedt. Vaak is er sprake van onbegrip tussen deze twee. De ambitieuze millenial heeft over het algemeen grote behoefte aan afwisseling, terwijl eerdere generaties vaak liever de dingen blijven doen ‘zoals we ze al jaren doen’. Zij staan vaak sceptischer tegenover veranderingen in de praktijk. Deze verschillen niet bestrijden, maar omarmen kan een enorme positieve uitwerking hebben. Met een aantal ‘spelregels’ kunnen verschillende generaties elkaar juist versterken, omdat ze complementair zijn. Krijg tijdens deze lezing de tips & tools om die verschillende werkstijlen te verbinden en in te zetten als kracht. Je krijgt inzicht in de behoeften van iedere generatie en leert hoe je daarop het beste kunt aansturen, begeleiden en samenwerken. Leerdoelen: inzicht in de verschillen tussen generatie X en Y, verschillende wijze van aansturen en begeleiden van generatie X en Y en tools hoe generatie X en Y beter met elkaar kunnen samenwerken.

  • Dag 2

    zaterdag 16 mei

  • Het doel van deze interactieve Masterclass is je bewust te maken van de huidige prestaties van de praktijk en om het blijven verbeteren van de prestaties helder voor ogen te houden. We gaan in op wat dit vraagt van de leidinggevenden, maar ook op hoe we elkaar kunnen aanspreken en ondersteunen om nog beter te presteren. Je leert hoe je kunt werken aan het worden van een High Performance Organisatie die zorgt voor beter rendement, een betere (interne en externe) samenwerking, gelukkigere werknemers en een hogere klanttevredenheid.

  • Het doel van deze interactieve Masterclass is je bewust te maken van de huidige prestaties van de praktijk en om het blijven verbeteren van de prestaties helder voor ogen te houden. We gaan in op wat dit vraagt van de leidinggevenden, maar ook op hoe we elkaar kunnen aanspreken en ondersteunen om nog beter te presteren. Je leert hoe je kunt werken aan het worden van een High Performance Organisatie die zorgt voor beter rendement, een betere (interne en externe) samenwerking, gelukkigere werknemers en een hogere klanttevredenheid.